Łańcuch rozrządu.

Po zamontowaniu blokad widać jak bardzo rozciągnął się łańcuch. 1.4 TSi 90 kW
Nowy łańcuch. 1.4 TSi 90 kW

Łańcuch rozrządu z konstrukcyjnego punktu widzenia jest trwały i odporny na zerwanie, chroni silnik przed przykrymi skutkami uszkodzenia tego właśnie układu. Dlatego też w większości przypadków producenci nie przewidują interwału wymiany łańcucha rozrządu ze względu na czas czy przebieg naszego samochodu, co ma standardowo miejsce przy paskach zębatych. Silniki z łańcuchem potrafią przejechać ponad 200 tyś km i więcej bez żadnej awarii tego układu. Niestety zdarzają się też wyjątki. Łańcuch który nadaje się do wymiany po przejechaniu niecałych 100 tyś km jest bolączką niektórych silników. Na przykład 1.4 TSi, tutaj doskonale widać jak bardzo potrafi naciągnąć się łańcuch. W takich przypadkach objawami wyeksploatowanego rozrządu (dotyczy wszystkich samochodów z łańcuchem rozrządu) będą:

-dzwonienie / grzechotanie podczas uruchamiania silnika po dłuższym postoju

-zła kultura pracy silnika (szarpanie, brak mocy, nie równe obroty)

-świecąca się kontrolka silnika

-trudności z uruchomieniem silnika lub całkowity brak możliwości uruchomienia silnika

Gdy nie zlekceważymy tych objawów możemy uniknąć przeskoczenia lub w ekstremalnych przypadkach zerwania łańcucha. Oczywiście ostatni objaw może świadczyć o tym ,że łańcuch już przeskoczył lub się zerwał. By uchronić się przed przypadkowym przeskoczeniem łańcuszka nie zostawiamy samochodu zaparkowanego na biegu przeciwnym do kierunku toczenia się samochodu (dotyczy to wszystkich silników, tych z paskiem również). Przykładowo: parkując pod górkę zaciągamy hamulec postojowy i wybieramy bieg wsteczny. Zapobiegnie to obracaniu się silnika w przeciwną stronę gdyby hamulec postojowy okazał się być niewystarczającym zabezpieczeniem przed stoczeniem się pojazdu.

Jeżeli zauważycie któryś z objawów wyeksploatowanego rozrządu udajcie się z samochodem do warsztatu który sprawdzi czy rzeczywiście łańcuch jest powodem takich dolegliwości. Jeżeli dojdzie do wymiany łańcucha najlepiej wymienić cały komplet tj. łańcuch, ślizgi, napinacz, a gdy zajdzie potrzeba koła zębate. Koniecznie należy wymienić uszczelkę pokrywy rozrządu i uszczelniacz wału korbowego od strony pasków. Niektóre silniki wymagają demontażu miski olejowej oraz pokrywy zaworów, więc warto wymienić olej, filtr oleju i skontrolować / wyregulować luz zaworowy. Dobrze jest przyjrzeć się paskom dodatkowych podzespołów i elementom z nimi współpracującymi. Często przy wymianie rozrządu wykręca się świece zapłonowe by łatwiej było obracać silnikiem. Warto poprosić mechanika o ocenę ich stanu i w razie potrzeby wymienić (zwłaszcza przy instalacjach gazowych nie zaszkodzi zrobić tego profilaktycznie). Jak wydłużyć żywot naszego łańcuszka rozrządu?

To co możemy zrobić:

-dbać o to by w silniku znajdował się olej dobrej jakości i specyfikacji zalecanej przez producenta

-pilnować poziomu oleju (np. przy okazji tankowania)

-gdy już konieczna będzie wymiana, nie szukać oszczędności na jakości części